Spoedafdeling AZ Groeninge optimaliseert triageproces met BeWell zelftestkiosk
Dat innovatie bij AZ Groeninge te Kortrijk in het DNA zit staat als een paal boven water. Ze zijn dan ook het eerste algemene ziekenhuis dat lid is van de innovatiecluster MEDVIA. Hun aanpak van patiënt intake en triage op de spoedafdeling bewijst nogmaals hoe gedreven zij zijn om te innoveren, steeds met een (nog) betere zorgverlening voor patiënt en zorgverstrekker voor ogen. Sinds kort werken zij met de BeWell zelftestkiosk.
Sinds de spoedafdeling in AZ Groeninge enkele maanden geleden de BeWell kiosk in gebruik heeft genomen is het hele triageproces herbekeken. Karel Decaluwe, hoofdpverpleegkundige spoedopname en Brian Desplinter, projectlead innovation, vertelden er ons alles over:
Het gebruik van kiosken voor registratie van patiënten is op zich niet ongezien. Maar op een spoedafdeling is het wel nog vrij nieuw. Bovendien hebben wij niet alleen de registratie maar ook een deel van de triage overgebracht naar een kiosk. We zagen, net als andere spoedafdelingen de druk op onze mensen en op het systeem al een hele tijd toenemen. Ook wij kampen met een moeilijke instroom van personeel. En sinds de pandemie komen meer niet-dringende acute medische problemen bovendien op spoed terecht. Sinds 2019 zagen we een stijging van de inkomende cases met maar liefst 13%. Om het voor ons werkbaar te houden en de kwaliteit op peil te kunnen houden moesten we dus op zoek naar oplossingen.
Hoe werken jullie met BeWell?
De patiënt neemt plaats op de BeWell kiosk en voert zijn eID in. Hiermee hebben we meteen alle gegevens om te kunnen koppelen aan ons interne systeem. Het scherm loodst de patiënt door een aantal stappen waarbij zijn vitale parameters worden opgesteld en een minimum aan vragen over de klachten wordt gesteld. Wanneer uit die vragen of de data blijkt dat er een probleem is met het hart of de longen krijgen we een pop-up op ons systeem die aangeeft dat het om een dringend geval gaat.
We hebben bij opstart uiteraard ook zeer kritisch getest op gebruiksgemak. De patiënt moet makkelijk en op zijn eigen tempo het proces kunnen doorlopen. Comfort staat hier voorop.